Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2008. február 26.
Egyre többen fektetik pénzüket festménybe már hazánkban is. Kérdés, mennyire befolyásolja a műkincspiacot, ha olyanok is szereplői lesznek, akik nem műértők, csak tisztán gazdasági hasznot remélnek a vásárlásokból; illetve mennyire tör utat magának kizárólag a tehetség egy olyan világban, ahol már nem csak az a szép, ami érdek nélkül tetszik. Mfor.hu háttér.
Az
utóbbi időben Magyarországon is átalakulóban van a befektetési piac,
egyre többen vesznek festményeket komoly haszonra számítva néhány év
vagy évtized elteltével.
Érdekes, hogy a műkincspiacot gyakran
hasonlítják a tőzsdéhez. Igaz, míg utóbbi egy viszonylag
kiszámíthatatlan és elsősorban a piaci erők által befolyásolt
befektetési lehetőség, addig a művészet megítélése meglehetősen
szubjektív tényezőkön alapszik. Mégis hasonló piaci mechanizmusok
működnek e két területen, és ugyanúgy hazardírozásnak számíthat sok
pénzt költeni egy friss diplomás festőre, mint ismeretlen részvénybe
fektetni.
Tőzsde vs. műkincspiac
Az
alapvető különbség a tőzsde és a műkincspiaci pénzmozgás között, hogy
utóbbi kevésbé likvid, ott az ember öt-tíz évre tervez. "Régen rossz,
ha kényszerből kell eladni" - mondják szakértők.
A másik nagy
különbség, hogy ezen piacon szinte mindenképp elvérzik az, aki nem ért
a művészethez. Tőlünk Nyugatra egyre több befektetési alap jön létre,
ahol szakértő vezetésével valósulnak meg az ilyen típusú befektetések.
Gereben
Katalin, a művészeti befektetésekkel foglalkozó Equilor Fine Art
ügyvezetője szerint hazánkban is egyértelműen megfigyelhető, hogy
növekszik a művészetbe történő befektetések száma. Ennek egyik oka,
hogy - főleg az utóbbi időben - a tőzsde meglehetősen ingatag.
Ugyan a műkincspiac megfelelő működésének is feltétele a
kiegyensúlyozott gazdasági és politikai helyzet, azonban a kisebb
kilengések mégsem hagynak akkora nyomot, mint a tőzsdén. "Egy
portfólióban a műkincspiaci befektetés lesz a legkevésbé likvid,
ugyanakkor a legstabilabb elem" - állítja Gereben Katalin.
Festményekbe
fektetni nem újkeletű dolog, de csak az utóbbi néhány évben került
ennyire pénzügyi kontextusba ez a terület, és ekkor születtek meg a
tőzsdeindexhez hasonló műkincspiaci indexek, grafikonok, elemzések.
Klasszikust vagy kortárst vegyünk?
A
klasszikusok elérhető műveinek száma véges, így egyre jellemzőbb a
kortársak felé fordulás. A frissen végzett képzőművészek kiállításait
sáskaként lepik el a galériások, és csapnak le a tehetségekre.
A
kortárs művészetbe történő befektetés jár a legnagyobb kockázattal, és
egyben a legnagyobb nyerési lehetőséggel. Ezen belül is a friss
diplomás festők jelentik a legnagyobb kihívást, hiszen az ő munkájukhoz
még viszonylag jó áron, a galériák kikerülésével lehet hozzájutni. Azt
azonban, hogy ez mennyit fog érni néhány év múlva, senki nem tudja
megmondani. Még egy befutott kortárs is több időszakon megy keresztül,
a művek értéke között nagy különbségek lehetnek, az életmű-szakaszoktól
függően.
Rövid távon torzulhat a piac
Óhatatlanul
is felmerül a kérdés, mennyire torzítja el a piacot, ha azt egyre több
befektető és műkincs befektetési alap lepi el, és egy-egy fiatal festő
sikerén már vállalkozások sorsa múlhat.
Az mfor.hu által megkérdezett egyik tapasztalt gyűjtő úgy véli, hogy
ez csak rövid távon okozhat torzulást a piacon; az igazi kvalitásokat
továbbra is a gyűjtők, művészettörténészek határozzák meg, és csak a jó
művészetet lehet felfuttatni. A piac átalakulóban van, fejlődik. Ezer
éve vannak mecénások, de míg régebben inkább presztízs céljából
támogattak egy-egy festőt, ma már üzleti célok is megfogalmazódnak egy
vásárlás mögött.
Ezzel párhuzamosan viszont a művészek is
tudatosabbak, a saját magukra fordított marketing módszereik is
fejlődnek: például egy remeteéletet élő festőből ritkán lesz életében
befutott művész. A befektetők azonban többnyire műértők, akik
meghatározzák ugyan a trendeket, de ez nem feltétlenül jár együtt a
minőség romlásával.
Gereben Katalin, az Equilor Fine Art
ügyvezetője is egyetért azzal, hogy a tudatosulás jegyében előfordulhat
egy-egy festő árának érdemtelen növekedése, és fordítva is igaz mindez:
például sok XIX. századi művész értéke méltatlanul alacsony manapság.
De a divatirányzatokat továbbra is a szofisztikált vásárlók és az
aukciós házak határozzák meg.
"Sok vevő, aki először pusztán
pénzügyi befektetésnek tekinti a festményvásárlást, idővel
megfertőződik, érdeklődni kezd a művészet iránt, utánanéz, tanul, majd
ő maga is műértővé válik. Nem tartok a piac felhígulásától. Fel lehet
futtatni érdemtelenül is művészeket, de az idő úgyis revideál."
Vásári ámokfutások
Míg a tőzsdére elsősorban a gazdasági, politikai változások hatnak, a műkincspiacot többek között a restitúciós vagy éppen a hamisítási ügyek befolyásolják. Például a II. világháború alatt ellopott művek eredeti tulajdonosoknak való visszaadása és aukciós házakba kerülése nagy hatással van a piacra, egy hamisítási ügy pedig nagyon rosszat, bizonyos esetben viszont éppen jót tehet a műkereskedelemnek.
Piacbefolyásoló tényezők a giga méretű nemzetközi művészeti vásárok,
valamint a műkincspiaci befektetési alapok számának növekedése is,
melyek egyre nagyobb versenyt teremtenek.
"A vásárok
megnyitója előtt külön fogadják a top gyűjtőket, akik ilyenkor
szabályos ámokfutásba kezdenek, hogy elorozzanak társaik elől egy-egy
különleges műtárgyat" - meséli Gereben Katalin. A piac legintenzívebben
növekvő területei a kortárs festészet és a fotó, néhány éve pedig
előtérbe kerültek a távol-keleti, főleg kínai és indiai művészek.
Gábor Fanni
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!