Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Gellért téren igen sokat jártam kiskoromban, nem kicsit csodálkoztam hát, amikor először olvastam arról, hogy egykor itt volt a nagytétényi HÉV végállomása! Pedig így volt:1899-ben indult meg a BBVV (Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút) Szent Gellért tér-Háros, MÁV állomás közötti járata, mely a Bartók Béla (akkor még Fehérvári) úti szakaszon a BKVT egy évvel korábban átadott vágányait használta, egy érdekes kitétellel: az áramot saját felsővezetékből vették, mely nem közvetlenül a sínek fölött volt, hanem kicsit szélebbre, ezt botszedővel érték el. A fentebbi képeken a Szent Gellért tér látszik az 1910-as években: a baloldalon a Gellért szálló épülete még nem áll. A jobboldali fotón látható kép nem sokat változott máig: a baloldali saroképületben a házasságkötő terem, a jobboldaliban a Szeged étterem, a középen levő alacsony házak helyén pedig egy modern épület van (azelőtt egy pék is működött ott, erről nagymamám mesélt).
A hurokvágány 1911 körül épült; a baloldali és középső képeken kimondottan jól kivehetőek a vágányok. A jobbszélső vázlat az 1941-es forgalmi rendet ábrázolja. A hurkot egy évvel később forgalmon kívül helyezték, ekkor adták át az átépített Móricz Zsigmond körtéri csomópontot, ahová a HÉV végállomása is került. De maradjunk még a középső fotónál: ezen az is látszik, hogy a híd előtti vágányok se úgy haladtak, mint most: észak felől egészen a sziklafal mellett mentek!
Az előbbiekben két olyan vágány is látható volt, mely ma már nem létezik: a Szabadság hídról északra forduló, és ennek az elleniránya. Ezeknek akkor volt nagy szerepe, amikor a villamos körjáratok a Margit híd és a Szabadság híd érintésével járták körbe a belvárost, illetve a második világháború után is, egészen az új Erzsébet híd átadásáig. A 63-as villamos még ezután is használta, egészen 1972-ig, amikor egy csőtörés miatt felbontották a vágányokat. A kapcsolatot ezután már nem állították helyre, de nyoma még egy ideig látható volt az útburkolatban és a járdaszigetek alakjában. A baloldali képen az is látszik, hogy a szálloda előtti megálló még kétvágányos volt a későbbi hárommal szemben, ennek kiépítése a hetvenes évek végén történt.
Heinz Heider és Tim Boric felvételei
A megálló előtti járműosztályozóval rendelkező háromvágányos komplexumot a Bartók Béla út 2002-es felújítása tüntette el, egy kisebb felületű járdaszigettel rendelkező, a megálló utáni járműosztályzó miatt alacsonyabb áteresztőképességű, kétvágányos megoldásra cserélve azt. Ekkor mind a vágányok, mind az úttest nyomvezetése is jelentősen módosult.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
10 éve kész a Gellért téri metró terve
Gellért téri metró állomás építése
Gellért tér alatti gyógyvizek
Élményfürdő a Gellérthegyen?