Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GELLÉRTHEGYIEK a neten klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GELLÉRTHEGYIEK a neten klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Miként ellensúlyozható a gellérthegyi Sikló káros környezeti hatása?
A Rác Fürdő és a Citadella közé, a Gellérthegy északi oldalára tervezett Sikló építésének engedélyezési eljárása a végéhez közeledik. A Sikló és a csatlakozó létesítmények környezetvédelmi eljárásában a kezdetek óta részt vesz a Levegő Munkacsoport.
A beruházással kapcsolatban számos környezeti és lakossági aggály vetődött fel. Egyebek mellett a zöldterület nagyarányú csökkenése a hegyen és a Rác Fürdő mellett, a barlangok és hőforrások veszélyeztetése, valamint a világörökségi tájkép változása
volt a kifogás. A környezetvédő szervezet úgy gondolja, hogy a Sikló által okozott káros környezeti hatások csak bizonyos kiegészítő intézkedések esetén ellensúlyozhatók.
A Levegő Munkacsoport ezért kidolgozott egy intézkedés-csomagot, amely alkalmas lehet arra, hogy a beruházás „környezeti eredője” ne legyen negatív. A kért intézkedésekkel maga a beruházó is egyetértett, sőt egyoldalú, önkéntes szándéknyilatkozatot is hajlandó volt aláírni arról, hogy a maga részéről mindent megtesz a kárenyhítő
intézkedések elfogadtatásáért. A gond az, hogy ezek többsége nem az ő hatáskörébe tartozik, hanem elsősorban a Fővárosi Önkormányzat döntésétől függ.
Ezért a Levegő Munkacsoport levelet intézett a főpolgármesterhez, javasolva, hogy az alábbi intézkedéseket valósítsák meg a Sikló átadásáig.
A Sikló átadásával egyidejűleg a Gellérthegyre irányuló turistabusz-forgalom feleslegessé válik, hiszen a turisták az új, kötött pályás eszközzel is eljuthatnak a Citadellához.
A Sikló alsó végállomását autóbusszal meg lehet közelíteni, hiszen a Rác Fürdő mellé buszparkolót terveznek létesíteni. A Citadella melletti, jelenleg is üzemelő buszparkoló elveszti jelentőségét, így annak aszfalt-burkolatát fel lehet törni és a területet parkosítani lehet. Ennek révén a beruházás miatt kivágott fák helyett megfelelő csere-
terület jönne létre, így a város nettó zöldfelület-veszteségének mértéke csökkenthető lenne. A beruházó vállalta, hogy a saját költségén feltöri a burkolatot és parkosítja a jelenlegi buszparkoló területét. Mivel azonban a terület fővárosi tulajdonban van,
szükséges ehhez egy tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat, valamint egyes fővárosi területrendezési előírások módosítása is.
A Sikló építése miatt a nyomvonal mentén, illetve a Rác Fürdő melletti buszparkoló helyén kivágott fák pótlása kulcskérdés, hiszen gyakran fordul elő a gyakorlatban, hogy értékes zöldfelületek helyett a pótlást szakszerűtlenül, rossz helyen és a fák életben maradásának biztosítása nélkül végzik el. Ezért különösen fontos, hogy a beruházás összességében ne járjon a zöldfelület, illetve a lombkorona-kiterjedés csökkenésével. Ennek érdekében lényeges, hogy a Főpolgármesteri Hivatal különös körültekintéssel jelölje ki a pótlás feltételeit és helyszínét.
A Citadella felé jelenleg közlekedő turistabuszok komoly zajterhelést és légszennyezést okoznak. A Sikló megvalósulása esetén lehetővé válik a turistabuszok kitiltása a Gellérthegy teljes területéről.
A BKV menetrend szerint közlekedő buszai természete-
sen továbbra is közlekedhetnének a hegyen a javaslat szerint. A tiltásra a Fővárosi Önkormányzatnak van lehetősége, a közgyűlés jogosult módosítani a szabályozást, és tudja elrendelni a megfelelő ellenőrzési háttér biztosítását, valamint a forgalomkorlátozást fizikai eszközökkel is (például sorompóval).
A Citadella kötött pályás elérésével lehetővé válik a terület forgalmának csökkentése parkolásszabályozással is. A civilek ezért azt javasolják, hogy a Gellérthegy teljes területe – a Fővárosi Önkormányzat parkolási rendeletének módosítása révén – 1. díjté-
telű parkolási övezetként kerüljön besorolásra.
A civil szervezet levelére Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes válaszolt, aki kifejtette, hogy a lényeges kérdésekben (buszok kitiltása, jelenlegi buszparkoló parkosítása) csak a Sikló átadása után hoznak végleges döntést. A kivágott fák pótlását a Szent
Gellért rakparton képzelik el, a díjfizető parkolás bevezetését pedig az érintett kerületeknek kell kezdeményezniük. Így csak remélni tudjuk, hogy a beruházás előkészítése során többször kiemelt érv, miszerint „a Sikló egy környezetvédelmi beruházás”, hiszen lehetővé teszi a hegyre irányuló autóbusz-forgalom kiváltását, nem csak egy jól
hangzó és a beruházás gyorsítását szolgáló frázis marad, hanem az önkormányzat hajlandó is megtenni a környezetjavító intézkedéseket.
Budapest, 2009. április 30.
dr. Bendik Gábor
Levegő Munkacsoport
Mellékletek:
1. A Levegő Munkacsoport levele Demszky Gábor főpolgármesternek
2. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes válasza
Budapest Főváros Önkormányzata
Főpolgármesteri Hivatal
1052 Városház u. 9-11.
Demszky Gábor úr
főpolgármester részére
Tárgy: Kérés a gellérthegyi Sikló-beruházás kapcsán szükséges intézkedésekről
Ügyintéző: dr. Bendik Gábor
Tisztelt Főpolgármester Úr!
A Levegő Munkacsoport a Gellérthegyi Sikló (a továbbiakban: Sikló) és csatlakozó létesítményei környezetvédelmi engedélyezési eljárásában ügyfélként a kezdetek óta részt vesz. A beruházással
kapcsolatos aggályainkat (elsősorban a zöldterület csökkenése, barlangok és hőforrások veszélyeztetése, tájképi kérdések) az eljárás folyamán kifejtettük. Szervezetünk azt az álláspontot vallja, hogy a Sikló által okozott káros környezeti hatások csak bizonyos kiegészítő intézkedések alkalmazása esetén ellensúlyozhatók.
A fentiek miatt arra kérjük a tisztelt Főpolgármester Urat, hogy a beruházás ésszerűségének és kedvező hatásainak biztosítása érdekében az alábbi intézkedéseket szíveskedjen megtenni.
Tudomásunk van arról, hogy a beruházó maga is támogatja az indítványozott intézkedések megtételét.
1. A Sikló átadásával egyidejűleg a Gellérthegyre irányuló turistabusz forgalom feleslegessé válik,
hiszen a turisták az új, kötött pályás eszközzel is eljuthatnak a Citadellához. Emiatt a Citadella
mellett elhelyezkedő, jelenleg is üzemelő buszparkoló (hrsz: 5413/3) elveszti jelentőségét. A Sikló Rác Fürdő melletti végállomásánál a fentinél nagyobb kapacitású buszparkoló kerül kialakításra,
így az a beérkező turistabuszok várakozását biztosítani tudja.
A Sikló nyomvonalán, illetve az alsó végállomás területén megszűnő zöldfelületek helyett javasoljuk, hogy a Citadella melletti buszparkoló teljes területén a burkolat kerüljön feltörésre és a terület zöldfelületként szolgálja a lakosság és a turisták érdekeit. Ily módon a város – beruházás miatti – nettó zöldfelület-vesztéségének mértéke számottevően csökkenthető. A beruházó – az általa aláírt szándéknyilatkozat szerint - vállalja, hogy a saját költségén feltöri az aszfalt-burkolatot és parkosítja a jelenlegi buszparkoló területét. Mivel azonban a terület fővárosi tulajdonban van, szükséges ehhez egy tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat, valamint – tudomásunk szerint – az FSZKT módosítása. Kérjük a tisztelt Főpolgármester Urat, hogy szíveskedjen intézkedni arról, hogy ezek a jogi feltételek rendelkezésre álljanak legkésőbb a Sikló átadását megelőző 6 hónappal.
2. A Gellérthegyre, a Citadella irányába jelenleg közlekedő turistabuszok hatalmas zajterhelést és légszennyezést okoznak a felfelé vezető utak mentén. A hegymenetben közlekedő buszok káros
hatásai miatt szervezetünk környezeti tanácsadó irodájához számos lakos fordult panasszal. A Sikló beruházással összhangban ezért szükségesnek tartjuk, hogy a BKV menetrendszerinti járatainak
kivételével valamennyi autóbusz kitiltásra kerüljön a Gellérthegy teljes területéről (Bartók Béla út – Villányi út – Budaörsi út – Hegyalja út – Döbrentei tér – Szent Gellért rakpart által határolt terület).
A tiltás érdekében kérjük a tisztelt Főpolgármester Urat, hogy szíveskedjen intézkedni a szükséges
fővárosi szabályozási elemek módosításáról (a megfelelő ellenőrzési és szankcionálási háttérrel együtt), valamint a forgalomkorlátozás fizikai eszközökkel (pl. sorompó) történő megvalósításáról.
3. Mivel a turisták a Sikló átadása után kötött pályán jutnak majd el a Citadellához, ezért lehetővé válik a terület forgalmának szabályozása a parkolás eszközével is. Javasoljuk, hogy a Gellérthegy
teljes területe (Bartók Béla út – Villányi út – Budaörsi út – Hegyalja út – Döbrentei tér – Szent Gellért rakpart által határolt terület) 1. díjtételű parkolási övezetként kerüljön besorolásra. Kérjük a
tisztelt Főpolgármester Urat, hogy a szükséges szabályozási elemek módosításáról szíveskedjen intézkedni, lehetőség szerint már a parkolási rendelet 2009 áprilisában esedékes módosítása
kapcsán.
4. A Sikló beruházója szándéknyilatkozatban vállalta, hogy a hatósági előírásokon túlmenően a kivágott fák pótlása során úgy jár el, hogy a beruházás végső soron ne járjon összesített zöldfelület,
illetve – a Radó-Párkányi-módszer szerint – lombkorona-kiterjedés csökkenéssel, valamint, hogy a pótlásra a Sikló nyomvonalától számított 1000 méteren belül kerül sor. Kérjük a tisztelt
Főpolgármester Urat, hogy szíveskedjen mindent megtenni annak érdekében, hogy a beruházó ezt a szándékát meg tudja valósítani, egyebek mellett szíveskedjen az illetékes ügyosztály szakmai
kapacitását szükség esetén rendelkezésre bocsátani.
5. A térség környezetszennyezésének csökkentése érdekében javasoljuk buszsáv létesítését és a megfelelő forgalomszabályozási intézkedések megtételét a Hegyalja úton és a Krisztina körúton.
Kérjük, hogy szíveskedjenek ennek lehetőségét megvizsgálni és a szükséges intézkedéseket megtenni.
6. Kérjük, hogy a turistabuszok Budapesten belüli mozgásának és a lakott területeken való parkolásának – zöldfelület-sérelem nélküli – kiváltását lehetővé tévő logisztikai módszereket szíveskedjenek kidolgozni, és ennek alapján szíveskedjenek a lehető leghamarabb megtenni a szükséges intézkedéseket a turistabuszok által okozott környezetvédelmi és városképi problémák megszüntetésére.
Köszönettel és tisztelettel:
Lukács András
elnök
BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA
VÁROSÜZEMELTETÉSI ÉS VAGYONGAZDÁLKODÁSI
FŐPOLGÁRMESTER-HELYETTES
Szám: 10-1847-2/2009
Fph-811/2/Hm
Levegő Munkacsoport
Lukács András elnök
Budapest
Károly krt. 3/a.
1075
Tisztelt Elnök Úr!
Hivatkozva a Gellért-hegyi Sikló beruházással kapcsolatos, dr. Demszky Gábor főpolgármester úrhoz címzett levelére az alábbi tájékoztatást adom. A mai forgalomszabályozás szerint – melyet a Fővárosi Közgyűlés turisztikában és környezetvédelemben illetékes bizottságainak döntése nyomán, még az előző ciklus idején
vezettünk be – a turistabuszok a turisztikai szezonban 06-24 óráig, szezonon kívül 06-22 óráig mehetnek fel a Citadellához.
1-2. A Sikló majdani átadása új helyzetet teremt mind a Sikló Rác fürdő melletti állomásánál, mind pedig a Gellért hegyen, a Citadella környékén. A kérdéssel a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottsága foglalkozott és úgy határozott, hogy az átadást követően a ténylegesen kialakult helyzet alapján szülessen meg az a szabályozás, amely az autóbuszok behajtását is érinti, illetve a Sikló működésével kapcsolatban kialakult gyakorlati helyzetnek is megfelel. A Gazdasági Bizottság 213/2007. (IV. 3.) sz. GB. határozatának 2. pontja szerint: „a Gazdasági Bizottság felkéri a főpolgármestert, hogy a Gellért hegyi Sikló átadását követően kialakult új helyzetnek megfelelően
készíttessen előterjesztést a buszok behajtásának szabályozásával kapcsolatban, és a Bizottság részére tegyen javaslatot a végleges rendezésre.”
Amennyiben a Sikló forgalomba helyezését követően a jelen
leginél (időben) radikálisabb korlátozásra kerülne sor a turistabuszok tekintetében, a magam részéről elegendőnek tartom azt
közúti jelzésekkel és ellenőrzéssel érvényesíteni. Egy ilyen tiltás ugyanis könnyen ellenőrizhető, és a tapasztalatok szerint az autóbuszvezetők jogkövető magatartására inkább lehet alapozni. Ezért pl. sorompók létesítését és üzemeltetését nem tarom indokoltnak.
3. A Gellért hegy teljes területén a közterületek a kerületi önkormányzatok (I. és XI. ker.) tulajdonában vannak. Így ott a díjfizetéshez kötött parkolás bevezetése kerületi döntést igényel. A
fővárosi „parkolási” rendeletben az övezethatárok módosítását az érintett kerületeknek kell kezdeményezniük a Fővárosi Önkormányzat felé.
4. A Sikló beruházáshoz kapcsolódva a Pigment Kerttervező Stúdió Kft. 8D40702 munkaszámú favédelmi és fakivágási tervéhez Hivatalunk Környezetvédelmi Ügyosztálya kezelői szakvéleményt
adott (ld. melléklet). A szakvélemény 2. pontjában tájékoztatást adott arról, hogy a fakivágáshoz engedélyt a helyi önkormányzati hivatal adhat (ugyanez a szerv ír elő fapótlási kötelezettséget is).
Előírta, hogy a fakivágáshoz kapcsolódó fapótlást lehetőség szerint az Ügyosztály kezelésében lévő Budapest I. kerület, Szent Gellért rakparti fasorban kell elvégezni, a helyszín speciális körülményeinek figyelembe vételével. (A fapótlási kötelezettséget megállapító hatóság azonban
ettől eltérően is rendelkezhet.) A beruházó szándéknyilatkozata szerinti, illetve az Önök fapótlásra vonatkozó elképzelését egyaránt be tudjuk fogadni. Mindennemű, faültetéssel, zöldfelület- rendezéssel kapcsolatos tervezési feladatot arra jogosult személy végezhet; a tervezési munkálatok során természetesen biztosítjuk a folyamatos ügyosztályi konzultáció lehetőségét.
5. A Hegyalja út Gellérthegy menti szakaszán jelenleg is van autóbusz forgalmi sáv az Erzsébet híd felé a, BAH csomóponttól a Mészáros utcáig. Ennek folytatása jelenleg nincs napirenden,
ugyanakkor tervezzük autóbuszsáv létesítését a Budaörsi út Nagyszőlős utcától befelé eső szakaszán. Ez utóbbi forgalomcsökkentő hatása reményeink szerint mérsékelni fogja a Hegyalja út
forgalmát is, így ott az autóbuszok folyamatos haladása biztosított lesz. A Krisztina körúton egy radikálisabb belvárosi forgalomkorlátozás esetén lesz indokolt autóbuszsáv létesítése.
6. Ismereteim szerint külső megbízásból készül egy, a turistabuszok Budapesten belüli mozgásával, várakozásával foglalkozó tanulmány, de tájékoztatom, hogy a turisztikai szakterületet Ikvai-Szabó
Imre főpolgármester-helyettes felügyeli, így erről bővebb tájékoztatást tőle kaphatnak.
Budapest, 2009. április „ „.
Tisztelettel:
Hagyó Miklós
főpolgármester-helyettes
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Örülhetnek a kerttulajdonosok, szépülhetnek az erkélyek: két dísznövény kiállításunk is lesz április 16-18-án a Petőfi hídnál és 23-25-én a Villányi úton
Mit tartanak pontosan a Gellért-hegy teljes területének
Támfalkérdés a Gellérthegyi házak védelmében
Milyen szomszédunk volt Váci Mihály?